вівторок, 11 серпня 2020 р.

Вільге́льм-Рі́чард (Ріхард) Ва́гнер - 1813 - 1883

 Рубрика "Цікаві факти" ☝️

Свої опери він називав Музичними драмами!
Вільге́льм-Рі́чард (Ріхард) Ва́гнер - 1813 - 1883 німецький композитор, диригент, теоретик музики, письменник-публіцист. Вагнер зробив значний вплив на європейську культуру межі ХІХ і ХХ століть, особливо на модернізм.
Народився Вільгельм Річард Вагнер 22 травня 1813 в Ляйпцигу, в сім'ї чиновника Карла-Фрідріха Вагнера. Мати Йоганна Розіна народила в шлюбі дев'ять дітей, Річард був 9 дитиною і коли йому було 6 міс, батько Карл-Фрідріх помирає від тифу. Через три місяці мати виходить заміж за приятеля батька, актора Людвіга Геєра ( з яким товаришували кілька років). По сьогодні ведеться полеміка серед музикознавців, що все ж, Річард є рідним сином саме Геєра. Людвіг Геєр займався живописом, грав в театрі і всіляко підтримував будь-які творчі починання прийомних дітей, ставши їм справжнім батьком. Менше ніж через рік, Гейера запросили служити в королівському театрі, і сім'я перебралася в Дрезден, де Річард почав свою освіту під прізвищем вітчима. По суті, саме Геєр повпливав на малого Річарда з вибором музичної кар'єри. Вагнер був сильно прив'язаний до Гейера і в усьому прагнув наслідувати йому. До 13 років Річард навчався в школі Святого Томи - найстарішому гуманітарному училищі міста, там він займається музикою, проявляє справжній талант і починає пробувати свої сили в написанні музики. Коли хлопчикові було 14 років, Людвіг раптово помер. Мати була змушена повернутися в рідний Ляйпциг. У 15 років юнак зрозумів, що його знань недостатньо для написання музики і з 1828 року починає приватно навчатися теорії музики у Теодора Вайнліга, кантора церкви. ( у тій самій церкві він був хрещений, а раніше протягом чверті століття там служив кантором Й.С Бах). У 1831 році продовжив навчання в університеті Ляйпцига. У цей період він пише сонати, фортепіанні п'єси, в тому числі увертюру Фауст, твори для оркестру, симфонію. Багато з цих творів незабаром були виконані на концертах, на той момент Вагнеру не було ще й 20 років. У 20 років він залишає рідне місто і на запрошення брата їде у Вюрцбург ( Баварія), Потім три роки Річард живе в Магдебурзі, відвідує Кенігсберг, на два роки зупиняється в Ризі, усюди плідно працює, але композиторська діяльність не приносить гідного доходу, і незабаром Вагнер загруз в боргах, від яких вирішив сховатися в Парижі. Але за цей час Вагнер встигає одружутися (йому 21 р, а його обраниці 24 р). Вона примадонна Магдебурзького театру, Вільгеміна (Міна) Планер. Їх шлюб тривав 30 років, однак кількість проведених разом років аж ніяк не дорівнює їх якості. У Міни і Річарда дуже скоро виявилися абсолютно різні життєві цілі і прагнення: їй хотілося домашньої тиші і сталості, його ж весь час тягнуло на пригоди, він безкінечно заводив нові романи. Але і в Парижі Річард не знайшов визнання і фінансового благополуччя, незважаючи на те, що не гребував навіть такій низькооплачуваній і рутинній роботі, як переписування нот. Але талант і дивовижна працездатність незабаром дали свої плоди. Вагнер покращує опери "Рієнці" і "Фауст". Перша з них навіть має певний успіх в Дрезденському театрі в 1842 році. У цей період життєві перипетії змушують його серйозно переглянути свої погляди на життя і творчість. Всього через рік в тому ж залі проходить прем'єра "Летючого голландця", в постановці якої сам автор бере живу участь, а потім - "Тангейзера". Здається, Вагнер нарешті знайшов свій притулок в Дрездені: він багато пише, присвячує час композиції, з-під його пера виходить безліч творів в різних жанрах. Потік творчого самовдосконалення був перерваний революцією в Німеччині 1848 року. Вагнер вирішив не залишатися осторонь від настільки доленосних подій і гаряче підтримував революціонерів. Але коли опоненти зайняли Дрезден, він був змушений покинути місто, яке подарувало йому справжнє визнання. Наступне десятиріччя він мешкає у Швейцарії. В цей час Вагнер перебував в стані розгубленості, пошуку нових життєвих і творчих орієнтирів. Знову далися взнаки фінансові труднощі, лише поодинокі постановки і диригування на симфонічних концертах приносили дохід. Ні літературні, ні музичні досягнення Вагнера не знаходили відгуку і він звично писав "в стіл". Але була в той період і інша натхненна ситуація в житті композитора - Матільда Везендонк. Вона була дружиною багатого мецената Отто Везендонк, який, в свою чергу, був шанувальником таланту Вагнера і його другом. Саме близькі стосунки з чоловіком Матільди стали перешкодою до близьких стосунків з Матільдою, скоріш за все вони були платонічними, що стимулювало бурхливий потік творчих звершень Вагнера. Завдяки сильним емоціям і переживанням світ музики поповнився операми "Золото Рейну", "Валькірія", "Трістан та Ізольда", а також декількома віршами Матільди, покладеними Річардом на музику. Роман Вагнера з Матільдою остаточно зруйнував шлюб, а коли стала очевидною безперспективність стосунків із заміжньою жінкою, почався новий виток в особистому житті композитора. Новим почуттям Вагнер запалився до дочки Ференца Ліста - Козіми, яка на той момент була заміжня і мала двох дітей. Незабаром вона залишила сім'ю заради головної любові свого життя, і в 1870 році вони з Річардом одружилися. Цей шлюб подарував Вагнеру трьох дітей, молодшим з яких став син Зігфрід - довгоочікуваний і улюблений спадкоємець. А Козіма стала не тільки мамою його дітей, а й правою рукою Вагнера в творчих справах, а також самою відданою його прихильницею. Коли Вагнер тільки замислювався про перебудову оперного жанру під власні амбіції, він чітко розумів, що для гідного виконання його опер йому знадобиться театр, що значно відрізняється від всіх існуючих на той момент в світі. З тих пір його головною мрією стає власний театр, де він міг би реалізувати все задумане. У 1871 році Річард з сім'єю прибувають до баварського міста Байройт. Оглянувши наявний там один з найбільших театрів, він все ж приходить до висновку, що і тут не все відповідає вимогам для постановки головного твору його життя. І раптом Вагнеру надходить несподівана і доленосна пропозиція: мер міста виділяє землю під новий театр, а місцевий банкір погоджується частково фінансувати будівництво. Байройтський театр Вагнера прийняв перших глядачів в серпні 1876 року, коли відбулася прем'єра його монументальної опери "Перстень Нібелунга" (цикл з 4 опер, який має загальну тривалість виконання близько 15 год.) Внутрішнє оздоблення театру настільки ж відрізняється від загальноприйнятих уявлень, наскільки нова опера Вагнера руйнує класичні канони. Головна ідея Вагнера полягала в тому, щоб створити театр, де ніщо не буде відволікати глядача від оперного мистецтва. Вирішуючи питання про зміну ролі оркестру в новій опері, Вагнер також змінив місцезнаходження музикантів. Оркестрова яма в його театрі розташовується практично під сценою, а направляє звукову хвилю величезна конструкція у формі черепашки. Таким чином, музика спочатку доходить до акторів на сцені, а потім вже разом з вокалом відправляється в зал. Отримавши в розпорядження власний оперний театр, Вагнер майже ніколи вже не виїжджав з Байройта. Він проживав на віллі, побудованої спеціально для нього, купався в променях слави, насолоджуючись заступництвом місцевих знатних багатіїв. Останнім написаним твором стала опера "Парсифаль", над якою Вагнер працював протягом п'яти років. Прем'єра пройшла з великим успіхом, і через кілька місяців Річард відправився на відпочинок до Венеції. Там він проходив курс підтримуючих процедур від хвороби легенів. Вагнер помер несподівано, 13 лютого 1883 року від серцевого нападу. Тіло композитора перевезли в Баварію і поховали в маєтку, де він провів останні роки життя, з усвідомленням того, що досяг всього, про що колись мріяв. Після смерті Вагнера Козіма взяла на себе організацію щорічного музичного фестивалю в Байройті, який до цього дня залишається одним з найпрестижніших в світі класичної музики. Все своє життя Вагнер панічно боявся "чортової дюжини" - числа 13. Він народився в 13 році, а кількість літер в його імені, написаному латинською, дорівнює також 13. Він категорично забороняв призначати прем'єри своїх опер на 13-е число. За дивним збігом обставин, помер маестро саме 13 лютого.
#ЗорянаМартин
Світлина від Майстерні Дитячої Пісні Жайвір.

Немає коментарів:

Дописати коментар