Тема. Хорова духовна музика.
Мета:ознайомити дітей з духовною музикою; узагальнити знання про жанри вокальної музики; збагачувати емоційно – естетичний досвід учнів; формувати навички кантиленного співу, уміння раціонально використовувати дихання; розвивати здатність емоційно і свідомо сприймати музику; закріпити знання пісенних жанрів; виховувати любов до музики, доброту та моральну якості.
Музичний матеріал.
1. Передзвін дзвін.
2. Фрагмент звучання органу. Фуга ре мінор. Й. С. Бах.
3. Ф. Шуберт. «Аве Марія».
4. «Молитва» муз. М. Ведмедері, сл.. К. Перелісної.
5. «Україна» муз. М. Ведмедері, сл. Н. Іванюка.
6. «Їхав козак за Дунай» укр. нар. пісня.
Тип уроку: узагальнюючий.
Обладнання: портрет Ф. Шуберта; зображення костьолу, мечеті, храму; нотний запис пісні «Молитва»; аудіозапис «Аве Марая» Ф. Шуберта, святковий передзвін дзвонів.
Хід уроку
I. Вхід дітей до класу під передзвін дзвонів.
II. Організація класу до уроку.
а) Музичне вітання.
Вчитель – Ви звернули увагу, що до класу ви заходили не під музику, а під звучання церковного передзвону. Сьогодні ми поговоримо про духовну музику.
б) Оголошення теми уроку.
Вчитель- Тема сьогоднішнього уроку: «Музика святих храмів»
III. Вокально – хорова робота.
1) Спів із закритим ротом. (Три звука вгору, три звука вниз).
2) Спів на голосних.
3) Спів на складах.
4) Мі, ме, ма, мо, му.
5) Скоромовка «Віники».
IV. – У кожного з нас бувають хвилини радості і хвилини смутку. І в такі часи, люди звертаються з молитвою до кого?(До Бога).
В світі існує основні три релігії: християнство, іслам і буддизм.
У нас готуючись до уроку, працювали,збираючи цікаву інформацію науковці, таж слово надається Велігорському Богдану.
Храм – особливий будинок, який будують віруючі люди для того, щоб збиратися для молитви разом. В Біблії зазначено, якщо двоє або троє разом проситимуть Господа про щось, то таку молитву Він почує. Храм – це дім Божий, і в ньому хазяїн – Господь.
Вчитель. В православній вірі будинок для молитви називають храмами,соборами і костьолами. Такі споруди є в кожному місці, в кожному селі. Будували їх на самому високому місці, щоб якомога далі було видно сяйво золотих куполів.
Давайте згадаємо які види мистецтв ви знаєте. (Архітектура, музика образотворче мистецтво, кіно, хореографія, література).
З якими видами мистецтв ми зустрічаємось у церквах?
В церкві завжди панує спокій і тиша. Але у певний час храм наповнюється чарівними звуками. На багато кілометрів розносяться лункі церковні дзвони.
Здавалось, світ завмер і онімів,
Зійшлись в молитві складені долоні,
Коли над куполами враз ожив
Різдвяний перелив церковних дзвонів.
До якої групи музичних інструментів відносяться дзвони?
На які три групи поділяються всі музичні інструменти?
Як називається дзвін сповіщающий про небезпеку?
З чого виливали дзвони?
Хто першим започаткував оркестрові дзвіночки?
В католицьких храмах під час богослужінь звучить орган. Послухайте його звучання.
Фуга ре мінор Й. С. Бах.
У великих церквах, внутрішній простір храмів розквітає величним звучанням органу, а у багатьох церквах звучить церковний спів.
Церковний спів – молитва, хорали, меси.
Молитва – звернення віруючого до Бога.
Духовна музика – вокальні або вокольно-інструментальні твори релігійного змісту, які виконують під час богослужінь.
До Духовної музики звертались і великі композитори – Й. С. Бах, В. А. Моцарт, Джузеппе Верді, Франц Шуберт, Максим Березовський, Дмитро Бортнянський.
V. Сьогодні ми послухаємо геніальний твір Франца Шуберта «Аве Марія».
Ф. Шуберт (1797 – 1828р.)
Видатний австрійський композитор, автор прекрасних опер, симфоній, романсів, пісень, інструментальних творів.
За своє недовге життя написав близько 1000 музичних творів, у тому числі – понад 600 пісень. Не випадково на пам’ятнику Францові Шуберту у Відні написано: «Тут музика поховала не лише коштовний скарб, а й незлічені надії».
Кому присвячений цей твір?
Який характер музики?
В якому темпі вона звучить?
Які почуття в ньому передані?
VI. Сьогодні ми ознайомимось з новою піснею «Молитва»
муз. М. Ведмедері, сл., К. Перелісної.
1)Розучування пісні по нотам;
2) сольфеджування;
3) виконання зі словами.
Ми виконали пісню а капельно (з інал. – як у каплиці) – хоровий спів без супроводу. У великих храмах богослужіння часто супроводжувалось звучанням органа. А в маленьких церквах, каплицях органів не було, і хор співав без акомпанементу – а капела.
4) Виконання пісні з акомпанементом.
VII. Повторення вивчених пісень.
Що таке пісня?
Які види мистецтв поєднані в пісні?
Хто пише пісні?
Як називають музику для співу?
Назвіть виконавські склади?
З чого складається пісня?
Які пісенні жанри ви знаєте?
А зараз згадаємо ліричну пісню «Україна» муз. М. Ведмедері,
сл., Н.Іванюка.
Виконання пісні хором
Особливе місце серед українського пісенного фольклору посідають українські думи.
Що таке українська дума?
Хто виконував думи?
Який музичний інструмент називають музичним символом України?
Зараз ми виконаємо укр. нар. пісню «Їхав козак за Дунай»
Виконання пісні
Наш урок добігає кінця,тож зараз як підсумок, пропаную невеличкий тест.
Тестові запитання
1.Молитва це звернення віруючого до:
а) мами;
б) держави;
в) до Бога.
2. А капела це спів з:
а) супроводом;
б) без супроводу.
3.Дзвони належать до:
а) струнної;
б) ударної групи.
4. Музичний символ України:
а) балалайка;
б) скрипка;
в) бандура.
Вчитель.- Натхненна праця, натхненне слово тісно пов’язані. Тому давайте порадіємо разом з поетами.
Поетична хвилинка
Зло нічого не дає, крім зла.
Вмій прощати, як прощає мати.
За добро добром спіши віддати,-
Мудрість завше доброю була.
(М. Луків)
У добрість вірю. Птахом доліта…
Хай здалеку, а мчить на допомогу.
Я знаю: править світом доброта.
В лелечу мудрість вірю довгоногу.
(А. Бортняк)
Шукаймо в людях доброти,
Щоб розбудить мізерні душі.
Добро відкриє нам світи.
І слово правди не порушить.
Шукаймо в людях доброти,
Мов зав’язі у кожнім цвіті.
І менше стане гіркоти,
І зменшиться тривог на світі.
( М. Сингаївський)
Оскільки в нас йшла мова про духовність, на згадку про наш урок я приготувала пам’яточки «Чого в інших не любиш, того і сам не роби…»
Підсумок уроку.
Немає коментарів:
Дописати коментар