пʼятницю, 14 грудня 2018 р.

Створюємо музичні портрети. 2 клас

Тема уроку: Створюємо музичні портрети
Мета уроку:
Навчальна : з'ясувати, чи може музика виражати риси характе­ру людей, намалювати музичний портрет;  збагачувати музичний досвід учнів, розкриваючи особливості виражальності музики;
Розвивальна: розвивати емоційність, творчу фантазію; розвивати слухацьку увагу учнів, уміння аналізувати, інтерпретувати та виконувати музику, розвивати ритмічне почуття;
Виховна: виховувати інтерес до музичної творчості Д.Кабалевського; виховувати співчуття; інтерес до народної пісні, творчості М. Леонтовича; прищеплювати учням зацікавленість музикою, комунікативні навички.
Музичний матеріал: Л. Бетховен. «Весела. Сумна»; музичне вітання «Ми другокласники»; Д. Кабалевський «Три подружки»; А. Філіпенко «Веселий музикант», «Ой, заграйте, дударики»; М. Леонтович. «Дуда­рик»; українська народ­на пісня «Дударик».
Наочні посібники: «Музичне мистецтво» підручник для 2 класу ЗНЗ (Л.Аристова, В.Сергієнко), пор­трети композиторів Л. Бетховена, Д. Кабалевського, М. Леонтовича, ілюстрації до музичних творів, таблиця: «Словник характеру музики».
Обладнання: фортепіано, комп’ютер, телевізор, фонохрестоматія, відео до музичних творів, караоке-презентації пісень.
Тип уроку: урок поглиблення теми.
Хід уроку
I. Організаційний момент
1.Вхід до класу під звучання п'єси «Весела. Сумна» Л. Бетховена.

2. Перевірка готовності класу до уроку.
3. Музичне привітання «Дзень-дзелень, дзвенить дзвінок»
II. Мотивація навчальної діяльності. Актуалізація опорних знань.
  • Яка музика зустрічала вас?
  • Композитор Л. Бетховен відобразив два настрої людини, різні сторони життя, в якому є місце і сумному, і веселому, оскільки люди­на не може бути весь час тільки сумною чи тільки веселою. На нашому уроці буде звучати різна музика, і він буде і веселим, і сумним.
  • А яким би ви бажали його бачити? (веселим, радісним)
— Тож давайте заспіваємо поспівку вже знайомого нам композитора
Д. Кабалевського «Ми - другокласники» бадьоро і радісно.
Поспівка «Ми — другокласники». (Виконується радісно, бадьоро).
III. Повідомлення теми уроку.
Якщо ми бачимо на малюнку зображення людини, то говоримо,
що це …..— портрет. Кожного уроку ви вдивлялися в портрети різних композиторів тапомічали різницю між ними, їхнім настроєм, який відобра­зив художник. А чи може композитор, як художник, намалювати порт­рет людини, виразити в музиці характер людини?.. Чи може музика створити портрет людини?( так,ні) Про це ми сьогодні з вами і будемо вести розмову, тому як тема нашого уроку – Створюємо музичні портрети.
IV. Слухання музики
- А чи однакові у вас характери? (Ні) Хто спокійний, а хто невгамовний.
Я хочу познайомити вас ще з одним твором Д. Кабалевського, який називається «Три подружки». Композитор Д. Кабалевський був спостережливою людиною. Одного разу, гуляючи парком, він побачив трьох подружок. Композитор спостерігав за їх грою, а потім розповів про дівчаток музикою, створивши їхні музичні портрети. Свій інструментальний твір він так і назвав — «Три подружки». Ці дівчатка-подружки були дуже різними, а якими саме — дізнаєтесь, якщо уважно слухатимете музику.
Уявіть, що до класу ввійшли три дівчинки-подружки. Спробуйтевизначити, яким є характер дівчаток, як би ви їх назвали?
Слухання п'єси «Три подружки» Д. Кабалевського.
— Скільки частин має цей твір?
Хто визначив, які подружки «ввійшли» до класу під музику Д. Кабалевського?
— Як за характером різняться частини твору Д. Кабалевського?
— Як ви назвали б першу, другу й третю дівчинку?
— На допомогу вам на дошці розташовані назви їх характерів, але деякі букви ви повинні відгадати самі. (Для активізації уваги, мислення учнів вико­ристання ігрового моменту «Упізнай слово»)
з
ю
а
(Злюка) (Похмура, різка, сердита, незадоволена)
ПІДРУЧНИК
п
к
а
(Плакса) (Сумна, журлива, жалібна) СЛОВНИК ХАРАКТЕРІВ
п
т
а
(Пустунка) (Дзвінка, грайлива, жвава, весела)
— Чи допомогла музика впізнати характери дівчаток?
  • Порівняйте з художнім портретом подружок «Кому підходить портрет». (Портрети демонструються в іншому порядку, ніж записана назва п'єс, використовується прийом «руйнування художнього образу».)
  • ВІДЕО «Три подружки» №1
    Рольова гра «Актори» (троє учнів виступають у ролі акторів, які під музику повинні зобразити подружок. Свої думки і почуття вони намагаютьсь передати жестами, мімікою і звуками. )
  • ВІДЕО «Три подружки»№2
    — Яка з подружок вам більше до вподоби? З якою ви б хотіли дружити?
    ( З веселою, пустункою.)
    — А чи знаємо ми пісню про веселого хлопчика, під гру на музичних інструментах якого танцювали навіть зайці на лужайці ? ( Так)

    ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
  • Виконання пісні «Веселий музикант» А. Філіпенка(з танц.рухами)
    VВокально-хорова робота
    Інший настрій у відомої української народної пісні«Дударик», з якою ви сьогодні ознайомитесь.
    Жив-був дідусь-дударик. Багато доброго зробив людям, звеселяв їх своєю музикою, а дітям майстрував «пищики» (саморобні муз. інтрументи).
    Та от його не стало, і всі немовби осиротіли. І тоді народи­лася пісня-вдячність про добру, музичну людину — «Дударик». (Зачи­тується текст пісні.)
    Діду , мій . дударику
    Ти ж, було, селом ідеш,
    Ти ж, було в дуду граєш.
    Тепер тебе немає,
    Дуда твоя гуляє,
    А пищики зосталися,
    Казна кому досталися.
    • Якою має бути музика на даний текст?
    • Виконання української народної пісні «Дударик» пісні вчите­лем
      • Якими є особливості ритму, мелодії пісні? (Звернути увагу на жалісливі інтонації мелодії та смуток за людиною, котрої вже немає, але яка залишила про себе добру згадку. Передати цей настрій у виконанні за допомогою роботи над плавним звуковеденням, проспівуванням голосних звуків, умінням утримувати дихання протягом усієї фрази.)
      • РОЗУЧУВАННЯ ПІСНІ
         Ця пісенька сподобалася Миколі Леонтовичу - українському ком­позитору. (ПОРТРЕТ) Довгий час вона не давала йому спокою і нарешті він вирішив перекласти її на декілька голосів. Так народилася хорова мініатюра «Дударик», що стала відо­мою не тільки в Україні, а й у всьому світі. Ось послухайте….
      • ВІДЕО Дударик
         Вражений та зачарований чудовими, неповторними обробками М. Леонтовича, видатний поет Павло Тичина написав відомий вірш «Леонтович»
        Мамонько, люблю я пісню про зозулю і про гай.
        Я прошу тебе, ну, люба, Леонтовича співай!
        Ти ж мені про нього вчора, ой же як розповіла!
        Про пташину про калину, що у лузі розцвіла
        • Можливо, і вам сподобаються обробки М. Леонтовича, і ви напишете свої вірші, присвячені великому українському композиторові, і українській пісні.
        • Яку музику, пісні, присвячені музикантам-дударикам, можете зга­дати?
        • Виконання пісні А. Філіпенко «Ой, заграйте, дударики»
          VI. Підсумок уроку.
          (Учні доходять висновку, що музика, відображаючи життя людини, ставлення до навколишнього світу, виражає не тільки різні відтінки почуттів, настрою людини, а й можепередавати риси характеру людини, створити її портрет. Художній портрет передає зовнішні риси людини, а музичний портрет — характер людини.)
          • Чи переконалися ми на сьогоднішньому уроці, що композитор може музикою , намалювати портрет людини? (Так)Ми вже знаємо, що музика може передавати різні відтінки настрою людини, її почуття, а сьогодні ми побачили , що музика може виражати і риси характеру людини.
          • Які твори слухали, хто автор, назва?
          – Яку пісню вивчили?
          – Вам сподобався урок?
          – Мені теж дуже сподобалось як ви працювали на уроці. Ви показали себе з кращого боку, вмілими виконавцями, старанними, уважними слухачами і знавцями музики. Думаю, що кожен із вас, зустрічаючись із музикою в повсякденному житті, зможе уявити що вона виражає чи зображує.
          І я хочу усім вам видати наші музичні розумнички(Оцінювання)

           Яким музичним твором ви б хотіли закінчити наш урок? Під яку музику ви б хотіли вийти з класу?
        • Музичне прощання «Дзень-дзелень, дзвенить дзвінок»
        • Вихід із класу під звучання музики за бажанням учнів.

Немає коментарів:

Дописати коментар