Тема: Святкова музика
Мета: Формувати навички виконання пісень різного характеру, розвивати творчі здібності, поглибити знання про українські народні традиції, розвивати слухацькі та виконавські навички, виховувати емоційну чутливість до музики, любов до народної пісні.
Музичний матеріал: Українська щедрівка в обробці М. Леонтовича «Щедрик», щедрівка «Чи дома, дома», поспівки для розспівування, колядки у виконанні гурту Менестрелі «Тешуть теслі», «Спас прийшов».
Тип уроку: Урок поглиблення теми.
Обладнання: Комп’ютор, проектор, ілюстрації звірів, портрет композитора М. Леонтовича.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
─ Музичне привітання:
Продзвенів дзвінок
Кличе на урок
Добрий день
Добрий день.
─ Діти, уже почалися зимові свята. А що люди роблять, коли їм весело, коли святкують? (Співають пісень). Правильно. Але співають ті пісні, які підходять до певних свят. Сьогоднішня тема уроку є святкова музика.
─ А хто знає які ж пісні співають українці під час зимових святкувань?
─ Діти, а ви знаєте коли виконують колядки, а коли щедрівки?
─ Зараз я вам розповім одну дуже давню легенду про те, як Колядка загубила свої ноти.
─ Одного зимового ранку Колядка прокинулася від дивних дзвонів і зрозуміла, що скоро Різдво. Сіла вона під великим деревом і хотіла підготуватися до свята та пригадати усі колядки.... Але.... Ой, лишенько... Наша Колядка загубила свої ноти! Дуже вона засмучилася і пішла по лісу шукати їх.
Йшла Колядка, йшла по засніженій стежині, аж раптом натрапила на хатинку Іжачка. Зупинилася вона біля неї і побачила, що Їжачок у доброму настрої, з посмішкою на устах прибирає свою оселю і співає якусь внселу пісеньку. Прислухалася Колядка і почула там кілька своїх ноток. Ах, як ж вона зраділа! Підстрибуючи, помчала вона далі на пошуки.
Іде, іде Колядка і бачить, що на дереві бігає Білочка. Вона прикрашає свою хатинку яскравими іграшками та герляндами. Прислухалася Колядка і почула, що Білочка мугикає якусь дивну мелодію. Прислухалася ще краще Колядка і... О диво, почула кілька своїх ноток!
Пішла вона далі. І тут натрапила на великий дуб, а на ньому сидів сіренький Горобчик. Він дзвінко виспівував якусь музику. Прислухалася Колядка до тої мелодії і зрозуміла, що там мандрують її нотки. Зраділа своїй знахідці Колядка, але сили далі йти на пошуки у неї не було.
(Увімкнути колядку «Тешуть теслі» ─ Менестрелі)
Почало темніти. Сіла Колядка під дубом і заплакала, бо не встигла знайти усіх своїх ноток. Аж раптом відчула вона, що хтось її взяв за руку. Це був Різдвяний Янгол. Він заспокоїв Колядку, погладив по голові та відвів туди, де Колядка змогла знайти усі свої нотки... До церкви...
─ А як ви думаєте, дітки, а що звучало у церкві?
─ Давайте разом подивимося розповідь про Різдво та колядування.
(Розповідь про різдвяні традиції ─ Веселі нотки)
ІІ. Розучуванні пісні.
─ Сьогодні на уроці ми з вами вивчимо одну давню щедрівку. Але для цього нам потрібно спочатку пригадати як потрібно сидіти під час співу?
─ Давайте зробио зарядку для язичка. А допоможуть нам у цьому дива, що відбуваються на зимові свята.
─ Раз... і наш язичок став годинником.
Є годинник гарний в нас
Ходить, ходить він весь час
Дуже точно він іде, аж ніяк не відстає
Тік-так, тік-так, тік-так
Б’є годинник наш осьтак.
Співаємо розспівки «Ду-ду-ду».
─ Тепер наші язички та горло готове до розучування щедрівки.
Роздати слова. Гра «Єхо», вивчити ритм, послухати, а тоді співати. Зробити конкурс «Хто краще заспіває»( дівчата-хлопці).
─ А хто ж ходив щедрувати і коли відбувалося це свято допоможе зрозуміти нам ще оде відео.
(Розповідь про обряди щедрування )
ІІІ. Фізкультхвилинка
─ А хто мені скаже, який є настрій під час зимових святкувань. Давайте посміхнемося один-одному, виконавши фізкультхвилинку «Якщо весело живеться».
ІV. Слухання музики
─ Сьогодні на уроці ми з вами не тільки будемо співати, але й послухаємо дуже відому на весь світ українську щедрівку. Написав її Микола Леонтович ─ український композитор. Хочу наголосити на тому, що це не є оригінал щедрівки, а обробка ─ це композиторський спосіб прикрашання народної пісні.
(Слухання щедрівки «Щедрик»)
─ Вперше М. Леонтович її написав «Щедрик» для хору, яким диригував. Виконання щедрівки принесло шалений успіх композитору. Він не згасає і до сьогодні. «Щедрик» є перекладено на англійську мову. Його можна почути у таких відомих фільмах, як «гарі Поттер», «Сам вдома». Давайте ми ще раз послухаємо цю відому щедрівку, але уже англійською мовою. Я вам роздам слова, а розібратися у словах вам допоможе вчителька з англійської мови..
(Слухання щедрівки «Колядка дзвонів»)
V. Підсумки уроку
─ Діти, скажіть, а якби я вам дала фарби і сказала розфарбувати різними кольорами святкову музику, яку ми почули сьогодні на уроці, то які б кольори ви використали?
─ А чому?
─ А чи намалювали б ви щось чорною фарбою?
─ Ну що ж, давайте розмалюємо «Ялинку» святковою музикою! Відобразимо на ній колядки та щедрівки почуті сьогодні на уроці.
IV. Домашнє завдання.
─ Вдома запитайте у своїх батьків яка колядка найбільше та найчастіше виконується у вашій оселі на Різдво.
─ Музичне прощання
Немає коментарів:
Дописати коментар