Тема: Варіаційний розвиток музики
Мета: закріпити поняття «динамічний і темповий розвиток» на прикладах музичних творів; розглянути поняття «варіаційний розвиток музики»; розучити пісню «Рушничок» сл. С.Левченко, муз. А.Олейникової, прослухати твір М.Завадського «Шумка»; розвивати музично-ритмічний слух, пам'ять, вокальні навички; виховувати інтерес українських музичних традицій, до авторської пісні та любов до музики.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: музичний інструмент, ТЗН, мультимедійна презентація, аудіо- та відео матеріал до уроку, ілюстрації «тривалості нот», картки для рубрики «Пригадаймо…», картки з динамічними відтінками; хусточки кольорові; яблука, рушники, нотний текст привітання, розспівок та пісні «Рушничок» сл. С.Левченко, муз. А.Олейникової, палички для тактування, «квіти» з запитаннями для узагальнення.
Основні поняття для засвоєння: динаміка, темп, тембр, лад, тривалості нот.
Твори, що вивчаються на уроці:
- М.Завадський. «Шумка»
- С.Левченко, А.Олейникова «Рушничок»
Хід уроку
Вхід під музику М. Завадського «Шумка». Організаційний момент. Музичне привітання
Урок музики у нас,
Запросив усіх у клас!
Привітаймось дружно всі:
«До-ре-мі-фа-соль-ля-сі!»
Мотивація навчання
Дорогі діти, ви знаєте, що музика постійно знаходиться в розвитку. В цьому їй допомагають різні засоби виразності.
І саме на сьогоднішньому уроці ми з вами:
- пригадаємо, що таке динамічний і темповий розвиток;
- розглянемо поняття «варіаційний розвиток музики»;
- будемо розвивати свої вокальні навички, музичну пам'ять;
- потанцюємо і поспіваємо.
Тож чи готові ви до праці?
Актуалізація опорних знань «Пригадаймо…»
Гра «Збери літери…» Пригадайте засоби музичної виразності, зібравши літери у слова. Дайте визначення поняттям.
ТПМЕ – ТЕМП ТБЕРМ – ТЕМБР ЛДА – ЛАД НДИАМІКА – ДИНАМІКА
Темп –швидкість виконання музики (співаємо поспівку «Щебетали горобці» в повільному, помірному і швидкому темпі)
Тембр – забарвлення звуку (гра «Впізнай за тембром»)
Лад – мажорний і мінорний (відповіді учнів: мажорний – це веселий, мінорний – це сумний)
Динаміка – піано і форте (тихо і голосно) крещендо і дімінуендо (а капельно «Грицю, Грицю, до роботи» відтворюємо за динамічними відтінками).
Новий матеріал для засвоєння.
Рубрика «Запам’ятаймо!»
Музика може по-різному розвиватися, коли змінюється її темп, тембр, лад чи динаміка.
Повторення тієї самої інтонації, мотиву фрази, мелодії зі змінами називається варіаційним розвитком.
А, А1, А2, А3, А4, А5…
Вправа «Хусточка» (діти мають пов’язати на шию однакові за формою хусточки, але різні за кольором – пояснення варіації)
Музичне сприймання. Михайло Завадський «Шумка»
Особливо це помітно в народних піснях. У різних куплетах можуть змінюватися ритм або темп.
Прослухайте музичний твір, визначте, як відбувається розвиток музики.
Шумка – українська народна пісня-танок, близька до коломийки, її танцюють у супроводі пісні.
Аналіз музичного твору «Поміркуймо…»
- Як змінюється характер музики?
- Чи змінюється темп?
- Які прийоми розвитку музики використав композитор?
Фізкультхвилинка «Коломийка»
Музична грамота
Вправа «Диригент»
Шумка виконувалася лірниками у такті 2/4. Спробуймо уявити себе диригентами і протактувати розмір шумки 2/4.
Розспівування. Вправи для дихання,спів з закритим ротом, поспівка «А-котика нема» та ін.
Розучування пісні «Рушничок» сл. С.Левченко, муз. А.Олейникової
Сприймання музичного твору (відео).
Робота над першим куплетом пісні, ознайомлення зі змістом пісні та мелодією.
Робота над музичними фразами.
Виконання першого куплету пісні:
- акапельно з тактуванням
- з музичним інструментом,
Виконання творчого завдання до пісні.
- під фонограму з танцювально-ритмічними рухами + рушники
Узагальнення вивченого матеріалу.
Перед вами квіти, не прості, а з завданнями:
- Що тобі найбільше сподобалося на уроці?
- Що таке шумка?
- Про що розповідається у вивченій пісні?
- Що таке варіаційний розвиток?
- Які тривалості нот ти запам’ятав (-ла)?
Вихід з класу під музику М. Завадського «Шумка».
Немає коментарів:
Дописати коментар