пʼятницю, 14 грудня 2018 р.

Настрій зимових свят. 4 клас

Тема уроку: Настрій зимових свят.
Мета: розкрити зв'язок пісенної творчості з життям на­роду на прикладі зимових
календарно-обрядових пісень;
розвивати чуттєво-емоційне сприймання, навички виконавського розвитку, відчуття ритму та слуху;
виховувати любов та повагу до народної пісні, народних звичаїв, традицій, інтерес до минулого Українилю­бов до краси, кращі моральні якості особистості;
закріпити знання про народні традиції святкування Дня Миколая (приказки, прислів'я, легенди, вірші, пісні, прикмети).
Музичний матеріал:
«Святий Миколай», «Небесні гостинці», «Ой, хто, хто Миколая любить»,
«Ходить по землі Святий Миколай».
Тип уроку: урок поглиблення теми/ комбінований урок / засвоєння нових знань
Обладнання: музичні інструменти (фортепіано, темброво-шумові інструменти), музичний центр, ілюстрації до музичних творів, плакати, ікони із зображенням Святого Миколая, дитячі малюнки.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Учнів входять до музичної зали під звучання української пісні «Ой хто, хто Миколая любить» (інструментальний варіант).
  1. Музичне вітання.


Учні виконують поспівку.
ІІ. Вступна частина
Оголошення теми й завдань уроку.
Учитель: Знову день новий почався, ви зібрались на урок.
Тож пора нам поспішити – кличе в подорож дзвінок!
Сьогодні в нас урок звичайний, та вчить багато нас чому.
Хай буде він для вас навчальний, за це подякуєм йому.
У нас сьогодні ніби свято, зима вклонилася нам радо!
Ану ж на мене подивіться і веселенько усміхніться!
Отже, із вашими чарівними усмішками і гарним настроєм починаємо урок.
А тема нашого сьогоднішнього уроку – «Настрій зимових свят».
Діти, пригадаємо, які саме зимові свята чекають на нас? (відповіді учнів)
Учитель: Так, Новий рік, Різдво Христове. Але у народі вважається, що з Миколая
починається справжня Зима та беруть початок різдвяні свята.
А що Ви знаєте про цього Святого? (відповіді учнів)
Учитель: - Так, діти. Ви все вірно сказали.
Святий отець Миколай здавна в нашого народу наділений великою пошаною.
Він вважається благодійником, помічником трударів, хліборобів. За це отримав характеристику як Микола Добрий.
Миколай-угодник - один з найулюбленіших народних святих, з іменем якого пов'язана безліч легенд і переказів. Купці, мореплавці та землепрохідці бачили у Святому Миколаї свого охоронця й заступника. Миколая шанували в Україні, уважаючи його покровителем Війська Запорізького. Ще за життя його називали батьком сиріт, бідних, знедолених.
Народився він у місті Патарі, що в Південній Італії, приблизно 280 року. Після смерті батьків 17-річний Микола роздав усе своє майно бідним людям і вирушив до Палестини вклонитися святим місцям.
Повернувшись, він став священникомі все своє життя присвятив справам милосердя. Миколай допомагав усім, хто потребував його допомоги: хворих лікував, рятував рибалок, запобігав стихійному лиху. За це Господь Бог прославив його даром творення чудес і дав силу робити ще більше добра. Незважаючи на високе становище в церкві, Миколай був людиною скромною, носив простий одяг, їв один раз на день, недосипав, віддаючи нічний час молитвам.
У грудні 343 р. Миколай помер. Поховали його в соборному храмі м. Міри.
У 1087 р. мощі святителя були перенесені до м. Бар. А 9 травня мощі перенесено в церкву Іоанна Предтечі. Звідси й походить свято весняного Миколая.
А ви пам’ятаєте коли ми відзначаємо Миколая? (відповіді учнів)
Учитель: Святкують день Миколая двічі на рік - навесні 22 травня (весняний
Миколай) та взимку 19 грудня (зимовий Миколай).
Особливо Миколая-Чудотворця любили діти. За народним повір'ям, у ніч на 19 грудня добрий дідусь обхо­дить усі хати, де мешкають діти, підкладаючи чемним та слухня­ним дітям дарунки під подушку або у чобіток. Цієї ночі всі повинні бути щасливими! І ті, що роблять подарунки, і ті, кому їх роблять. Бо найбільше щастя в житті – це робити добро!
Записана така легенда про Святого Миколая.
«Святий Микола на небі не сидить, а на землі людям помагає. Не те що Касіян - за панича убрався й до Бога пішов жалітися на людей. Вони, - каже, - Миколу шанують, почитають, у його ім'я церкви будують, а мене й не згадують!»
Бог вислухав Касіяна та й каже до янголів: «Покличте мені Святого Миколу. Скажіть, щоб зараз прийшов!».
- Нема його на небі! - кажуть янголи.
- А де ж він?
- Пішов на Чорне море людей рятувати!
- Почекай, - каже Бог до Касіяна, - Микола прийде, тоді поговоримо!
За якийсь час Бог знову посилає янголів за святим Миколою.
- Нема його, - кажуть янголи, - на землі від пожежі людей рятує!
Утретє посилає Бог янголів за святим Миколаєм.
- Немає його, - кажуть янголи, - він кайдани розбиває, козаків з неволі визволяє!
Аж за четвертим разом з'явився Святий Миколай перед Богом. У старій свитині, мотузком підперезаний, чоботи в болоті й руки у грязюці.
- Де ти був? - спитав Бог.
А Святий Миколай йому відповідає:
- Помагав мужикові воза з багна витягнути!
- Ось бач, - каже Бог до Касіяна, - за що люди його шанують? Він на небі не сидить, а на землі діло робить, а ти паном тут, на небі, кутки обтираєш. Іди геть від мене! Будуть тебе люди боятися, а не шанувати. Миколу ж будуть згадувати двічі на рік».
4. Розкриття теми уроку.
Звучить фрагмент пісні «Забілів від снігу гай».
 Що ви 3наєте про народне свято, якому присвячена пісня?(Відповіді учнів.)
5. Розучування української народної пісні «Забілів від снігу гай».
 Які особливості пісні? Зверніть увагу на зміну розміру, наяв­ність пауз.
Порада вчителю. При виконанні пісні слід позначити звучан­ням трикутника чи дзвоника наявні паузи. Зміна розміру потре­бує особливих прийомів співу групами по черзі. Виконання ча­стини пісні в певному розмірі дозволить учням краще зрозуміти її особливості, значення розміру в створенні пісенного характеру
6. Виконання пісні «Ой, хто Миколая любить».
Назвіть пісні, присвячені святому Миколаю.
Виконайте пісню «Ой, хто Миколая любить
Придумайте ритм вступу до пісні. Запишіть його ритмічний рисунок.
(Учні виконують завдання у формі гри «Компози­тор».)
Порада вчителю. При виконанні української народної пісні «Ой, хто Миколая любить» необхідно домагатись емоційності, виразності.
7. Підсумок уроку.
  • Які ваші музичні враження від уроку?
  • Яку з пісень бажали б виконати повторно?
Учитель проводить оцінювання навчально-музичної діяль­ності учнів, дає домашнє завдання на власний розсуд.
8. Вихід учнів із класу

Немає коментарів:

Дописати коментар