пʼятницю, 14 грудня 2018 р.

Колискова пісня,колискова – то найперша материна мова. 4 клас

Тема:«Колискова пісня,колискова – то найперша материна мова».
Мета. Збагачувати знання учнів, розкрити зміст і значення колискових пісень; розвивати спостережливість ,увагу, естетичні почуття, музичний слух; виховувати любов і повагу до пісні та її виконавців.
Обладнання. Ілюстрації, дитячі іграшки, вірші, пісні.
Хід.
I Вступне слово вчителя.
Народна педагогіка вчила матір завжди співати пісні, колихаючи дитя.
В них навіть є назва – колискова.
II. Актуалізація опорних знань учнів. Повідомлення теми і мети заходу.
Що означає назва «колискова»? Яке її призначення?
Гармонійне сприйняття дитиною навколишнього світу (довкілля) стане позитивним лише тоді, коли мати частіше співатиме колискових пісень.
Колисонько, колисонько,
Колиши нам дитиноньку.
А щоб спало, не боліло -
Ні головонька, ні тіло.
Словничок. Колискова – пісня для заколисування дитини, один з найдавніших жанрів народної творчості.
УченьВірш «Колискова»
Колискова пісня колискова –
то найперша материна мова.
Пахне вона м’ятою і цвітом,
чебрецевим і суничним літом.
Пахне молоком і споришами…
Скільки в ній ласкавості і шани,
скільки в ній тривожності людської,
і надій, і сивини гіркої…
Колискова пісня колискова –
то солодка материна мова.
Вчитель. Колискову потрібно співати у повільному темпі, ніжно, ласкаво,
спокійно,лагідно, ніби заколисуючи маленького братика чи сестричку.
«Ой ходить сон коло вікон» - українська народна пісня, виконують учні.
1.Ой ходить сон коло вікон,
А дрімота коло плота.
(Микола Сингаївський)
2. Питається сон дрімоти:
«Де ми будем ночувати?»
3. «А де хата теплесенька,
Де дитина малесенька.
4. Туди підем ночувати
І дитину колихати».
5. «А в нас хата теплесенька,
І дитина малесенька!
6. Ходіть до нас ночувати
І дитину колихати»
Слухання казки «Колискова для Дряпушка».
КОЛИСКОВА ДЛЯ ДРЯПУШКА
Він був іще зовсім маленький і дуже пухнастий — такий собі світло-сірий клубочок. Але оченята вже блищали пустотливими зеленими вогниками, і маленькі лапки міцно трималися за іграшки, скатертини і долоні Великих людей у його новому домі. Мабуть, тому кошеня й назвали Дряпушком.
Ще у будинку жила Дівчинка. Вона була маленька, але здавалася Дряпушкові (та й собі) цілком дорослою. І пово дилася відповідно, особливо щодо кошеняти. Навіть колискову йому співала. Так-так, справжню колискову пісню. Дівчинка склала її сама, бо серед маминих колисанок потрібної не знайшлося.
Лю- лі- лю- леч- ки, Дря-пуш-ко, спіть, всі лап- ки і два вуш-ка.
Пройшло три роки. Дівчинка підросла і стала готуватися до школи. її життя сповнилося новими думками і справами, але колискова пісенька для Дряпушка залишилася обов'яз ковою. І великий зеленоокий пухнастий красень-кіт просто не міг заснути, не почувши знайомої мелодії.
Що буде з Дряпушком, коли я піду до школи?» - хвилювалася Дівчинка. І тоді придумала: навчу Бабусю — хай вона співає.
Добра і лагідна Бабуся одразу ж погодилася співати колискову. Але ніяк не могла запам'ятати мелодію. От Дівчинка і каже: «Я починатиму, а ти співай за мною, але трохи пізніше». Раз проспівали, другий, третій — і вивчила Бабуся. А Дряпушкові так сподобався спів Бабусі й Дівчинки, що він аж «підспівував» від задоволення.
Спів каноном « Колискова для Дряпушка».
Колискові без слів. Вчитель:Колискові пісні складають і професійні композитори. Добре відомі колискові В.А.Моцарта,Ф.Шуберта, П.Чайковського та ін. Тому їх можна почути не лише у вокальній, а й в інструментальній музиці.
Слухання колискових та спроба заспівати їх мелодії:
Я.Степовий «Колискова», Л. Ревуцький «Колискова»
Учень. Біжить стежина рушникова
У світ від рідного порога
У ній купаються зірниці,
І загляда на пишну вроду
Калина у прозору воду.
Учень. Тут починався рід наш красний
Над ганком сходив місяць ясний
Калина в лузі квітувала
Мене матуся колихала.
Вчитель. І часто матері колихали своїх маленьких діток, сидячи під калиною і наспівували колискових пісень.
Учениця з лялькою: Спи. дитино, бо покину,
Сама піду по калину
Наламаю калиноньки
Та й покладу в голівоньки
А калина буде цвісти
А дитина буде рости.
А-а-а-а-а!
Пісня «На калині мене мати колихала» - виконує вчитель.
Вчитель. –Діти. Де ви ще чули колискові пісні?
- По телебаченню: «На добраніч, діти».
Колискова «Котику, сіренький» - виконують дівчатка.
Котику сіренький,
котику біленький
Котку волохатий
Не ходи по хаті.
Не ходи по хаті,
Не буди дитяти.
Дитя буде спати
Котик воркотати.
Ой на кота воркота
На дитину дрімота
А-а-а-а лю-у-лі
А-а-а-а лю-у-лі
А-а-а-а-а-а!
Вчитель. Спробуйте скласти колискову і заспівати її.
ІІІ. Підсумок
_ Про що говорили?
Що найбільше сподобалося, запамяталось?
Виконання пісні «Колискова школі». ( Муз. і сл. О. Лобової )
Закотився день за обрій, опустився вечір добрий,
і чаклунка-ніч розкрила в небі зоряні вітрила.
Все затихло — ліс і річка,
слон і пташка невеличка,
все затихло — і навколо
все заснуло, навіть школа.
Дзвоник спить — затих до ранку,
сміх пішов з шкільного ґанку,
біля дошок сплять указки,
а в книжках — чарівні казки.
Сплять шкільні стільці і парти на стіні барвисті карти, і наснилося журналам — в них лише найвищі бали.
Школа спить, вона втомилась, бо весь день старанно вчилась, і цвіркун співа поволі колискову рідній школі.
Закотився день за обрій, опустився вечір добрий, вітерець хмаркам шепоче казку зоряної ночі
III.Заключне слово вчителя.
Вивчайте колискові пісні, співайте їх, складайте самі – це духовне здоров’я людини.

Немає коментарів:

Дописати коментар