Навіщо оркестру
диригент?
Вам напевно
доводилося бувати в оперному театрі. Ви прийшли і зайняли свої місця в
залі. Вистава ще не почався. Але внизу перед сценою вже зібралися
музиканти.
Ви чуєте, як
вони налаштовують свої інструменти. До вас доноситься неймовірний
шум! Здається, що з цих звуків нічого красивого не вийде. А адже ще будуть співаки - солісти і хор!
шум! Здається, що з цих звуків нічого красивого не вийде. А адже ще будуть співаки - солісти і хор!
Але ось
відкривається завіса, і ... полилася прекрасна музика.
У тому, що всі інструменти звучать злагоджено і чітко, заслуга диригента - він керує величезним оркестром. А відбувається все за допомогою невеличкої дерев'яної палички. Ось цієї, що в руках диригента.
У тому, що всі інструменти звучать злагоджено і чітко, заслуга диригента - він керує величезним оркестром. А відбувається все за допомогою невеличкої дерев'яної палички. Ось цієї, що в руках диригента.
Цю тоненьку
паличку іноді називають чарівною. Адже один її помах може викликати грім
литавр і звуки труб, спів скрипок і ніжні трелі флейт.
Чарівної
палички стає тільки в руках диригента. Він потрібен в опері і в
симфонічному оркестрі, в хорі і в ансамблі - всюди, де музику виконує
великий колектив.
У
давньогрецькому театрі головною фігурою був корифей - він диригував хором,
йому підпорядковувалися і музиканти. Ритм корифеї відбивали підошвою,
окутої залізом, а диригували руками.
У середні
століття церковні диригенти користувалися особливою повагою. Символом їх
музичної влади був важкий, майстерно оброблений жезл.
А в
італійській опері диригентів було двоє: один, скрипаль, керував оркестром,
і
диригувати. І ось тоді перший скрипаль оркестру, його називали
концертмейстер, відклав свою скрипку і став диригентом.
інший,
клавесиніст, - співаками. Місце за клавесином було небезпечним,
там зазвичай сидів автор опери. Йому часто доводилося відчувати на собі
реакцію публіки на його творі. Якщо темпераментним італійцям не подобалася
музика, в нещасного автора летіли гнилі помідори і тухлі яйця.
У 19
столітті складу симфонічного оркестру збільшився,
З розвитком
оркестрової гри і ускладненням багатоголосся з'явилася необхідність в більш
чіткої ритмічної організації оркестру і виникло тихе диригування - жестами
руки. Але музикантам не завжди вдавалося встежити за рухами руки диригента
і щоб зробити жест більш помітним, майстри стали використовувати різні предмети.
Немає коментарів:
Дописати коментар