Завдання мистецько-синтетичної
лінії
На відміну
від домінантних змістових ліній (музичної та образотворчої), вимогами до
навчальних досягнень за мистецько-синтетичною лінією не передбачено активної
творчої діяльності учнів (оскільки матеріально-технічні умови для цього
спроможні забезпечити не всі загальноосвітні школи). Тому акцент зміщено на
формування в учнів здатності сприймати і розуміти художню
мову хореографічного, театрального та екранних мистецтв, а
також естетичного ставлення до синтетичних мистецтв, вміння
застосовувати відповідну термінологію у спілкуванні щодо мистецтва театру,
танцю, кіно. Це сприятиме розширенню художньо-пізнавальних інтересів,
підвищенню загальної естетичної культури учнів молодшого шкільного віку, яким
притаманне цілісне образне бачення мистецьких явищ та емоційне ставлення до них.
Водночас через мистецько-синтетичну змістову лінію Стандарт визначає на
державному рівні важливу установку шкільної мистецької
освіти: ознайомлення учнів з багатою палітрою мистецтв, які оточують
їх у житті, але не репрезентовані в окремому автономному шкільному предметі. На
рівні застосування набуті знання учнів щодо театру, хореографії, кіно
виявляються підчас спілкування в школі й у родинному та соціальному середовищі,
збагачуючи їхню естетичну компетентність поліхудожніми уявленнями.
Використання елементів хореографії та театру є досить поширеним у
практиці навчання музики в початковій школі (наприклад, методи пластичного
інтонування мелодій, інсценізації пісень). Впровадження
інтегрованого курсу «Мистецтво» сприяло проникненню аналогічних театралізованих
художньо-педагогічних технологій і в методику навчання образотворчого
мистецтва (прийом театралізації сюжетів картин, створення умовних
міні-діалогів персонажів, пантомімічне відображення поз і жестів скульптурних
або живописних образів тощо).
Стосовно місця кіномистецтва в початковій школі за останні роки відбулися певні
зміни на краще, хоча в аспекті використання кінофрагментів на шкільних уроках з
різних предметів вітчизняні педагоги значно відстають від зарубіжних колег з
розвинутих країн. З огляду на наявні матеріально-технічні бар'єриелемент
«Кіномистецтво» у новій редакції програми інтегрованого курсу
«Мистецтво» перенесено з основних у додаткові. Проте загальна
комп'ютеризація української школи певною мірою допомагає подолати ці перешкоди
і забезпечити належні умови для демонстрації фрагментів творів кіномистецтва на
шкільних уроках. Отже, маємо оптимістичні перспективи інтенсивнішого
впровадження кіномистецтва в навчально-виховний процес, що дасть змогу
розширити спектр мистецьких компетентностей учнів, які формуються і
розвиваються в загальноосвітніх навчальних закладах, а потім можуть
реалізуватися ними у різноманітних життєвих ситуаціях.
Предметна мистецька компетентність – це здатність учня до пізнавальної й
практичної діяльності у певному виді мистецтва.
Незважаючи на лаконічність формулювань, Стандарт чітко націлює зміст мистецької
освіти націлісність художнього розвитку особистості, адже він передбачає
такі основні види діяльності учнів: художнє сприймання (спостереження),
аналіз-інтерпретація та оцінювання; художнє самовираження, формування власних
думок і почуттів у процесі використання знань і вмінь на практиці. Суттєво
акцентовано роль мистецтва в соціально-культурному пізнанні та в особистісному
житті, що важливо для залучення дітей до спостереження за естетичними явищами в
повсякденних умовах життя людини, до участі у мистецьких заходах родинного
та етнокультурного середовища; пробудження змалечку прагнення до впорядкування
й естетизації довкілля.
Узагальнюючи коментар, можна зробити висновок, що естетична і мистецька
компетентність школяра — багатогранний показник результативності загальної
мистецької освіти, що інтегрує широке коло компонентів: когнітивний (знання),
практичний (уміння), аксіологічний (цінності), креативний (досвід
самовираження), комунікативний (досвід спілкування). Компетентнісний підхід до
змісту і результатів шкільної мистецької освіти став концептуальною основою
побудови державних стандартів в освітній галузі «Мистецтво», що детермінує
необхідність упровадження його положень у художньо-педагогічну практику, адже
сьогодні цей підхід радше декларується, ніж реально втілюється у
програмно-методичному забезпеченні навчально-виховного процесу. Саме тому
навчання мистецтв у загальноосвітній школі не стало повноцінною підготовкою
дітей до реального життя.
Концептуальні
положення нового Державного стандарту в освітній галузі «Мистецтво» втілені у
зміст навчальних програм і підручників, автори яких реалізують ідеї
компетентнісного підходу на конкретному художньо-пізнавальному і практичному
матеріалі.
Завдання
вчителя – не просто навчати за новими програмами, а навчати й виховувати
і по-новому, розуміючи, приймаючи та творчо застосовуючи нові принципи освіти
нового покоління.
Немає коментарів:
Дописати коментар