У минулому році 705 вчителів початкових класів успішно пройшли добровільну сертифікацію. Тепер вони очікують на:
- встановлення надбавки 20 відсотків до посадового окладу;
- дострокове підвищення категорії (вчителі, які не мають вищої категорії);
- дострокове підтвердження вищої категорії.
Про складнощі та їх причини, які виникли у вчителів при встановленні доплат, Osvita.ua вже писала раніше.
Тепер про атестацію сертифікованих учителів. Необхідно зазначити, що і тут є юридичні прогалини. Справа в тому, що атестація педагогічних працівників здійснюється відповідноі до Типового положення про атестацію педагогічних працівників, яке було затверджено у 2010 році, а останні зміни до нього вносились у 2013, коли ніхто ще й гадки не мав про сертифікацію вчителів. Безумовно, запроваджуючи сертифікацію і обіцяючи успішним першопрохідцям дострокове присвоєння (підтвердження) категорій, МОН України мало б прописати відповідні процедурні моменти в Положенні про атестацію та зареєструвати їх в Мін'юсті. Зокрема, мало б бути прописано, до якої дати педагогічні працівники, які успішно пройшли сертифвкацію, мають право подати заяву до атестаційної комісії про проходження позачергової атестації, а також про те, що атестаційні комісії не здійснюють додаткове вивчення досвіду роботи сертифікованих педагогів, та й взагалі мало б бути прописано, що сертифікат дає право на підвищення категорії і навіть курси підвищення кваліфікації при цьому не потрібно проходити. Але зроблено це не було. От на місцях і виникли певні проблеми у вчителів. Проводити ж атестацію вчителів на підставі Положення про сертифікацію це приблизно так само, як отримувати готівку в банкоматі за пенсійним чи водійським посвідченнями.
Отже, відповідно до пункту 3.1 Положення про атестацію щороку до 10 жовтня керівники навчальних закладів, працівники яких атестуються, подають до відповідних атестаційних комісій списки педагогічних працівників, які підлягають черговій атестації. У цей самий строк до атестаційних комісій подаються заяви педагогічних працівників про позачергову атестацію. Інших строків подачі заяв про атестацію не передбачено. Вчителі ж отримали сертифікати лише в грудні, тому, звісно, вони фізично не мали можливості написати відповідні заяви до 10 жовтня.
Крім того, у Положенні про атестацію, так само як і в Положенні про сертифікацію, відсутній механізм реалізації пункту 40 Положення про сертифікацію: «Успішне проходження сертифікації зараховується як проходження чергової (позачергової) атестації педагогічним працівником з присвоєнням йому наступної категорії педагогічного працівника або підтвердженням наявної вищої категорії», тобто в жодному з цих документів на розписано як саме буде проходити це «зарахування».
Враховуючи ситуацію, що склалася, МОН України своїм листом рекомендував провести атестацію вчителів початкових класів, які успішно пройшли сертифікацію. Однак, лист міністерства не є нормативним актом і наврядчи ввічливі співробітники Офісу фінансового контролю погодяться з правильністю присвоєння категорій на підставі листа.
Утім, відповідно до листа МОН, ще раз наголошуємо, що ці процедури поки не передбачені в Положенні про атестацію, щоб успішно підвищити категорію, вчителі мають написати заяву на ім'я голови атестаційної комісії свого навчального закладу з проханням позаргово проатестувати на присвоєння чергової категорії, до заяви необхідно додати копію сертифіката. Атестаційна комісія має розглянути заяву та в січні ухвалити рішення про проходження позачергової атестації працівником, а в березні – присвоїти кваліфікаційні категорії «спеціаліст І чи ІІ категорії» та порушити клопотання перед атестаційною комісією вищого рівня про присвоєння кваліфікаційної категорії «среціаліст вищої категорії».
Щодо позачергового підтвердження вищої категорії. МОН рекомендує вже в цьому році підтвердити вищу категорію. Однак, у цьому немає сенсу, адже це нічого не дає вчителю. Розглянемо це більш детально на прикладах. Учитель має пройти чергову атестацію на підтвердження вищої категорії у 2020-2021 році чи у 2021-2022 роках. Таким вчителям абсолютно немає резону проходити атестацію у цьому навчальному році. Доцільно пройти чергову атестацію у ті роки, коли вони мають її проходити, а сертифікат звільнить їх від додаткового вивчення досвіду атестаційною комісією. Тим же вчителям, чергова атестація яких припадає на 2023 чи 2024 роки варто пройти атестацію у 2021-2022 навчальному році, оскільки сертифікат дійсний до 31 грудня 2022 року.
Залишається щиро сподіватись, що МОН України оперативно доопрацює Положення про атестацію педагогічних працівників і в березні місяці атестаційні комісії вже матимуть правові підстави для присвоєння категорій найкращим учителям початкових класів.
- встановлення надбавки 20 відсотків до посадового окладу;
- дострокове підвищення категорії (вчителі, які не мають вищої категорії);
- дострокове підтвердження вищої категорії.
Про складнощі та їх причини, які виникли у вчителів при встановленні доплат, Osvita.ua вже писала раніше.
Тепер про атестацію сертифікованих учителів. Необхідно зазначити, що і тут є юридичні прогалини. Справа в тому, що атестація педагогічних працівників здійснюється відповідноі до Типового положення про атестацію педагогічних працівників, яке було затверджено у 2010 році, а останні зміни до нього вносились у 2013, коли ніхто ще й гадки не мав про сертифікацію вчителів. Безумовно, запроваджуючи сертифікацію і обіцяючи успішним першопрохідцям дострокове присвоєння (підтвердження) категорій, МОН України мало б прописати відповідні процедурні моменти в Положенні про атестацію та зареєструвати їх в Мін'юсті. Зокрема, мало б бути прописано, до якої дати педагогічні працівники, які успішно пройшли сертифвкацію, мають право подати заяву до атестаційної комісії про проходження позачергової атестації, а також про те, що атестаційні комісії не здійснюють додаткове вивчення досвіду роботи сертифікованих педагогів, та й взагалі мало б бути прописано, що сертифікат дає право на підвищення категорії і навіть курси підвищення кваліфікації при цьому не потрібно проходити. Але зроблено це не було. От на місцях і виникли певні проблеми у вчителів. Проводити ж атестацію вчителів на підставі Положення про сертифікацію це приблизно так само, як отримувати готівку в банкоматі за пенсійним чи водійським посвідченнями.
Отже, відповідно до пункту 3.1 Положення про атестацію щороку до 10 жовтня керівники навчальних закладів, працівники яких атестуються, подають до відповідних атестаційних комісій списки педагогічних працівників, які підлягають черговій атестації. У цей самий строк до атестаційних комісій подаються заяви педагогічних працівників про позачергову атестацію. Інших строків подачі заяв про атестацію не передбачено. Вчителі ж отримали сертифікати лише в грудні, тому, звісно, вони фізично не мали можливості написати відповідні заяви до 10 жовтня.
Крім того, у Положенні про атестацію, так само як і в Положенні про сертифікацію, відсутній механізм реалізації пункту 40 Положення про сертифікацію: «Успішне проходження сертифікації зараховується як проходження чергової (позачергової) атестації педагогічним працівником з присвоєнням йому наступної категорії педагогічного працівника або підтвердженням наявної вищої категорії», тобто в жодному з цих документів на розписано як саме буде проходити це «зарахування».
Враховуючи ситуацію, що склалася, МОН України своїм листом рекомендував провести атестацію вчителів початкових класів, які успішно пройшли сертифікацію. Однак, лист міністерства не є нормативним актом і наврядчи ввічливі співробітники Офісу фінансового контролю погодяться з правильністю присвоєння категорій на підставі листа.
Утім, відповідно до листа МОН, ще раз наголошуємо, що ці процедури поки не передбачені в Положенні про атестацію, щоб успішно підвищити категорію, вчителі мають написати заяву на ім'я голови атестаційної комісії свого навчального закладу з проханням позаргово проатестувати на присвоєння чергової категорії, до заяви необхідно додати копію сертифіката. Атестаційна комісія має розглянути заяву та в січні ухвалити рішення про проходження позачергової атестації працівником, а в березні – присвоїти кваліфікаційні категорії «спеціаліст І чи ІІ категорії» та порушити клопотання перед атестаційною комісією вищого рівня про присвоєння кваліфікаційної категорії «среціаліст вищої категорії».
Щодо позачергового підтвердження вищої категорії. МОН рекомендує вже в цьому році підтвердити вищу категорію. Однак, у цьому немає сенсу, адже це нічого не дає вчителю. Розглянемо це більш детально на прикладах. Учитель має пройти чергову атестацію на підтвердження вищої категорії у 2020-2021 році чи у 2021-2022 роках. Таким вчителям абсолютно немає резону проходити атестацію у цьому навчальному році. Доцільно пройти чергову атестацію у ті роки, коли вони мають її проходити, а сертифікат звільнить їх від додаткового вивчення досвіду атестаційною комісією. Тим же вчителям, чергова атестація яких припадає на 2023 чи 2024 роки варто пройти атестацію у 2021-2022 навчальному році, оскільки сертифікат дійсний до 31 грудня 2022 року.
Залишається щиро сподіватись, що МОН України оперативно доопрацює Положення про атестацію педагогічних працівників і в березні місяці атестаційні комісії вже матимуть правові підстави для присвоєння категорій найкращим учителям початкових класів.
Немає коментарів:
Дописати коментар