середу, 19 червня 2019 р.

ЯКЩО ДИТИНА ВАС НЕ ЧУЄ!

ЯКЩО ДИТИНА ВАС НЕ ЧУЄ!
9 важливих порад, як достукатися до дитини...

1. Зоровий контакт
Досить часто дитина занурена в гру. В цей же час хтось із батьків просить його щось зробити. Дорослий впевнений, що малюк його чує. Однак дитина якщо і чула щось, то не надала особливого значення (адже гра куди цікавіша), і продовжує далі займатися своїми справами. Тоді дорослому доводиться повторювати знову і знову, переходити на крик, щоб малюк нарешті «зволив» відволіктися і вислухав. Все просто, бо така ситуацыя виникаэ тому тому, що не був налагоджений зоровий контакт між дитиною і батьком. Тому для початку переконайтеся, що дитина точно вас чує і слухає (подивітьсяъй в очі, доторкніться до неъ, можна навіть взяти за руку), а тільки потім викладайте свої бажання або вказівки. Для повної впевненості можна попросити дитину повторити те, що йому було доручено (таким чином, він дасть як би доручення самому собі, а в цьому випадку і виконає його куди охочіше.
2. Все й одразу
Повернувшись разом з дитиною з прогулянки, батько звертається до неї: «Роздягайся, мій руки і сідай їсти». Для дорослого фраза цілком звичайна, але малюк в розгубленості: поки він усвідомлював одне доручення, йому висловили ще два. У підсумку він стоїть в передпокої, не знаючи, що далі робити. І тоді починається: «Ти що, не чув?», «Тебе довго чекати?», «Мені повторити ще раз?». Можливо, дитина з радістю виконала би все, що їй було сказано, але якби завдання ставилися послідовно, одне за одним. Всі вказівки, висловлені крихітці відразу, побіжно, лише вводять його в оману. Тому рекомендується доручення розбивати на кілька, причому давати наступне лише після виконання попереднього ( «Роздягайся», «Молодець, йди мій руки», «Добре, а тепер їсти»).
3. Ніякої багатозначності
«Тобі що, подобається носити забруднену кофту?», «Ти довго будеш ходити в брудних черевиках по дому?» - подібні фрази ясні і зрозумілі дорослим, але малюкам - ні. Вони ще не знають всіх тонкощів мовлення і мови, тому аналогічні фрази сприймають буквально, тобто, як схвалення, а не як натяк на припинення дії. Щоб дитина закінчила робити що-небудь, потрібно сказати їй про це прямо, чітко, ясно, без багатозначності. «Переберися у кофту», «Зніми брудні черевики» - все точно, без натяків.
4. Зайві слова
«Негайно перестань балуватися, коли їси! Ти забув, як в минулий раз пролив суп на штани? Знову хочеш забруднитися?» Звичайно, прагнення батьків припинити пустощі малюка зрозумілі - очевидні наслідки, та й повторюється вже не в перший раз. Однак дитина просто забуває, намагаючись сприйняти такий великий обсяг інформації, про що спочатку йшлося і що ж слід зробити. Тому не потрібно згадувати минуле або лякати майбутнім - набагато краще оцінювати і давати поради по здійснюваних в даний момент вчинків. Дитина живе сьогоденням - їй набагато простіше зрозуміти інформацію, що стосується конкретної ситуації, - і зробити по ній висновки.
5. Підвищений тон
Дорослий повторює своє прохання кілька разів, але малюк не реагує і продовжує займатися своїми справами. Розсерджений поведінкою дитини батько переходить на крик. Приголомшений малюк каже, що все зрозумів, все зробить і що такого більше не повториться. Насправді ж його метою є припинити крик старшого і відвести від себе можливе покарання. Все, що йому було сказано, найімовірніше, так словами і залишиться, тому що крик лише погіршує ситуацію: він викликає тривогу, страх, які частково блокують розумову діяльність (згадайте свій стан, коли починає кричати ваш начальник - ніби впадаєш в ступор, губишся ). Тому бажаного результату досить складно домогтися підвищенням голосу. Крім того, бачачи таку реакцію, дитина може спеціально провокувати, «виводити на емоції».
6. Час на виконання
У поданні дорослого будь-яке його прохання повинна бути виконана дитиною миттєво. Тільки тут ми знову забуваємо, що маємо справу не з ровесником, а з малюком, якому потрібно трохи часу, щоб приступити до виконання. А якраз цей час на «перемикання» дорослі часто не дають дитині. Наприклад, малюк катається з гірки, коли батьки говорять, що пора додому. Цікаве для дитини заняття доведеться перервати, а це їй це робити зовсім не хочеться. Тому вона продовжує кататися до тих пір, поки батьки не розлютяться і не знімуть її з гірки силою. Результат - сльози, крик, зіпсований настрій. Однак якщо дати дитині для виконання сказаного трохи часу (в даному випадку можна дозволити з'їхати з гірки ще кілька разів, а вже після йти), все може вирішитися мирно.
7. Частка «не»
«Не бігай по калюжах!», «Не чіпай собаку!», «Не їж брудні фрукти!» - більшість вказівок дорослих починається саме з частки «не». Однак відомо, що дитячий мозок несвідомо її пропускає. Тому дитина з радістю виконує цілком протилежний заклик до дії. У свою чергу, батьки розцінюють таку поведінку малюка як зроблене «на зло», всупереч словам старших, але ж дитина щиро не може зрозуміти, що не так і за що дорослі його лають. Вихід досить простий: досить прибрати з заборони частку «не» і трохи його перефразувати: «Ти допоможеш помити фрукти?», «Давай обійдемо цю велику калюжу ось з цього вузького бордюру». В результаті - і малюк в безпеці, і дорослі спокійні.
8. Зайва опіка
«Туди не ходи ...», «Це не чіпай ...», «Там не бігай ...», «Негайно злізь ...» - гіперопіка зустрічається нерідко, так як батьки бояться за малюка і перетворюють свій страх в постійний контроль. Зрозуміло, постійно чуючи ті чи інші вказівки, дитина з часом просто звикає до них, розцінюючи як фон. В результаті всі вони залишаються без уваги. Це не влаштовує дорослих, і вони приймаються «повчати» нещасного малюка. У цій ситуації можна спробувати почати себе контролювати, порахувати скільки ви робите зауважень дитині за певний час (за годину, за час прогулянки на вулиці, за день). Можливо, їх занадто багато в житті малюка. Якщо страх за нього настільки великий, то краще буде просто знаходитися поруч, коли дитина активна: притримувати, коли він лізе на гірку, коли годує качечок. Це набагато краще, ніж безперервно зупиняти.
9. Слухати і чути
Уявімо ситуацію: на дитячому майданчику діти захоплені грою, а мами про щось розмовляють. Один з малюків знайшов гарний камінчик і поспішає поділитися радістю з мамою. Але жінка не бажає відволікатися - вона поглинена бесідою: «Іди, погуляй, не заважай дорослим». Засмученій дитині не залишається нічого іншого, як тільки піти назад до дітей. Це дуже поширена ситуація: зайняті своїми справами батьки не хочуть приділяти увагу малюкові. Але вони забувають, що діти копіюють поведінку батьків. Тому нехай не дивуються, якщо наступного разу і дитина проігнорує їх прохання (тобто зробить так само, як роблять батьки). Доведеться повторити не один раз, можливо, гримнути, щоб вона перевела свою увагу на них. А що вартує дорослим відволіктися на хвилинку, вислухати, порадіти разом з малюком дрібниць? Адже побачивши «правильну» модель поведінки, дитина і сама стане відгукуватися на прохання старших відразу ж.
Пам'ятайте, що виховання слід починати з оцінки власної поведінки.
Як бачимо, щоб бути почутим дитиною, зовсім не обов'язково на нього кричати, зупиняти або повторювати кілька разів. Досить знайти правильний підхід. Це, безумовно, заощадить і сили, і час, і нерви. Причому не тільки дорослих, а й самого малюка. 

Немає коментарів:

Дописати коментар