суботу, 21 грудня 2019 р.

ВТЕЧА Федора Шаляпіна З РАДЯНСЬКОЇ РОСІЇ.

Перші думки про те, щоб втекти з Радянської Росії, з'явилися у Шаляпіна в січні 1920 року, після розстрілу його друзів - баронів Стюартів.

Післяреволюційний ПЕТЕРБУРГ.

Після Жовтневої революції 1917 року Федір Іванович Шаляпін, великий російської співак, займався творчою перебудовою колишніх імператорських театрів, був виборним членом дирекцій Великого і Маріїнського театрів, керував в 1918 році художньої частиною останнього. У тому ж році був першим з діячів мистецтв, удостоєних звання Народного артиста Республіки. Зовні могло здаватися, що життя Шаляпіна благополучна і творчо насичена. Його запрошували виступати на офіційних концертах, він багато виступав і для широкої публіки. Але було і багато труднощів, багато чого не влаштовувало співака в «нового» життя.

Були й матеріальні труднощі, і продовольчі, і різні інші. У той час кожен, хто працює отримували мізерні пайки. Але Шаляпін час від часу виступав десь крім театру, і за це отримував то борошно, то іншу якусь провізію. У будинку Шаляпіна постійно проводилися обшуки.
«Отже, я - буржуй. У цій іпостасі я став піддаватися обшуків. Не знаю, що шукали у мене ці люди. Ймовірно, вони думали, що я володію винятковими розсипами діамантів і золота. Вони в моїй квартирі перервати всі килими. Говорячи відверто, на початку це мене тішило і смішило. З помірними дозами таких розваг я готовий був миритися, але мої милі партійці скоро стали розважати мене вже надто наполегливо », - писав співак в своїх мемуарах.
Бували й комічні випадки. Одного разу Шаляпін купив у знайомої балерини 15 пляшок вина. А вночі знову прийшли солдати з обшуками, все вино забрали. Забрали також колоду карт і револьвер, незважаючи на те, що у співака був дозвіл на її носіння. Коли ж складали протокол про обшук, постало питання про те, який системи револьвер. «Веблей Скотт», - відповів Шаляпін. «Біблійної», - записав у протокол молода людина. Череда обшуків перервалася тільки після того, як Шаляпін звернувся особисто до Зинов'єву.

Були проблеми і з роботою в театрі. У Шаляпіна постійно траплялися конфлікти з різними чиновниками якихось департаментів, норовили навести свої порядки в театрі. Якісь політики-комуністи взагалі заявляли, що це буржуазне мистецтво пролетаріату не потрібно, а актори дарма отримують пайки.
«Робота з кожним днем ​​ставала важче і неприємніше. Рука, яка хотіла б бадьоро піднятися і щось робити, отримувала удар учительській лінійки », - писав про це Шаляпін.
Одного разу в Маріїнський театр прийшов циркуляр, в якому повідомлялося, що колишні Імператорські театри мають занадто багатий реквізит, костюми, декорації, що потрібно всім цим поділитися з провінційними театрами. Щоб врятувати реквізит, Шаляпіну довелося їхати в Москву і обговорювати це питання з самим Леніним.

«Від свідомості, що бігти важко, мною - я пам'ятаю цю хвилину дуже жваво - опанувало відчай. Мені спало на думку, а що якщо ця блокада буде на все моє життя? Чи не побачу я, значить, більше ні Середземного моря, ні Альпійських гір, ні прекрасної Швейцарії. Невже ж, подумав я, тут, на цій Пермської вулиці з щоденними гидоти в житті, чварами в театрі, нескінченними засіданнями комітетів, які не допомагають справі, ускладнюють його, - невже мені доведеться прожити все життя під свинцевою кришкою Петербургско-фінляндського неба? » , - писав співак.

ТАЛЛІН. ГАСТРОЛІ.

Навесні 1921 року сталася несподівана і радісна для Федора Шаляпіна подія - його запросили на закордонні гастролі. До Шаляпіну з'явився чоловік і запропонував виїхати з ним в Ревель (офіційно вже Таллінн, але по старій пам'яті його ще часто звали Ревелем), столицю Естонії. Незабаром було видобуто дозвіл на виїзд.
Концерт в Талліні пройшов з великим успіхом. На наступний день після концерту Шаляпін був запрошений на вечерю з естонським міністром закордонних справ, паном бирки. Після чого благополучно повернувся на батьківщину. З цієї поїздки Шаляпін виніс те, що в Європі він цілком міг би працювати і жити.

ДРУГІ ЗАКОРДОННІ ГАСТРОЛІ.

Концерт Шаляпіна в Ревелі не пройшов непоміченим для міжнародних театральних антрепренерів. Через деякий час співак отримав лист від одного американського імпресаріо. Шаляпін відразу ж почав клопотатися про дозвіл виїхати за кордон. Візу він отримав досить скоро і в серпні 1921 року відправився на гастролі. За допомогою Луначарського співак безкоштовно дістався до Риги, він їхав разом в дипломатами в міністерському вагоні.

У Ризі Шаляпін зустрів приятеля, тенора з Маріїнського театру, латиша Вітінгом. Він допоміг організувати концерт, який пройшов з успіхом, приніс і гроші, і благодатний дощ найнесподіваніших пропозицій. Відразу ж після концерту в Ригу приїхав з Лондона видатний діяч великого грамофон суспільства Гайзберг і запропонував відновити довоєнний контракт, заплативши Шаляпіну 200 фунтів стерлінгів. Прийшли телеграфні запрошення співати з Європи, Америки, Китаю, Японії, Австралії.

В цей виїзд з Росії співак побував в Америці, а потім в Лондоні. Половину заробітку в Англії, а саме 1400 фунтів, Шаляпін вручив радянському послу в Англії.

ВІД'ЇЗД З РОСІЇ.

З першої поїздки за кордон Шаляпін повернувся в Петербург з деякою надією якось вирватися на волю, з другої він уже повернувся з твердим наміром здійснити цю мрію. Жити за кордоном одному, без улюбленої сім'ї, Федору Шаляпіну і не мислилося. Але виїхати з усією родиною було набагато складніше.

«І ось тут, каюсь, я вирішив покривити душею. Я став розвивати думку, що мої виступи за кордоном приносять радянської влади користь, роблять їй велику рекламу. «Ось, мовляв, які в« Радах »живуть і процвітають артисти!» Я цього, звичайно, не думав. Всім же зрозуміло, що якщо я непогано співаю і непогано граю, то в цьому голова Раднаркому ні душею ні тілом не винен, що таким вже мене задовго до більшовизму створив Господь Бог. Я це просто бухнул в мій профіт », - згадував співак. Але заповітний дозвіл виїхати за кордон з родиною таки було отримано.

Одним раннім літнім ранком 1922 року, на набережній Неви, поблизу від Художній Академії, зібрався невеличкий гурток знайомих і друзів Федора Шаляпіна. Сам співак з родиною стояв на палубі. Вони махали хустками, а музиканти Маріїнського оркестру розігрували марші. Коли ж рушив пароплав, музиканти заграли «Інтернаціонал» ... Шаляпін назавжди покинув Росію.

ПАРИЖ.

«З жадібною радістю вдихав я повітря Європи. Після жебрацької і сумної життя російських столиць все уявлялося мені багатим і прекрасним. По вулиці ходили, як мені здавалося, щасливі люди - безтурботні і добре одягнені. Мене дивували звичайні вітрини магазинів, в яких можна було без зусиль і ордерів центральної влади дістати будь-який товар. Про те, що я залишив позаду себе, не хотілося думати. Найменше нагадування про пережите викликало болісне відчуття », - згадував Шаляпін.

Тільки старша дочка співака - Ірина - залишилася жити в Москві з чоловіком і матір'ю, Полою Ігнатіївною Торнагі-Шаляпін. Інші діти від першого шлюбу - Лідія, Борис, Федір, Тетяна і діти від другого шлюбу - Марина, Марфа, Дассия і діти Марії Валентинівни (другої дружини) - Едуард та Стелла жили разом з Шаляпіним в Парижі.

На чужині мистецтво Федора Івановича Шаляпіна користувалося незмінним успіхом, він гастролював в Англії, Америці, Канаді, Китаї, Японії ... З 1930 року Шаляпін виступав у трупі «Російська опера» (реж. А. Санін). У 1935 році Шаляпіна обрали членом Королівський Академії музики (разом з А. Тосканіні) і вручили диплом академіка.

Навесні 1937 року біля Шаляпіна був виявлений лейкоз. 12 квітня 1938 року помер в Парижі на руках дружини. Був похований на паризькому кладовищі Батіньоль. До кінця свого життя Шаляпін залишався російським громадянином, він не прийняв іноземного підданства, мріяв бути похованим на батьківщині. Через 46 років після смерті його бажання здійснилося: прах співака був перевезений до Москви і 29 жовтня 1984 року похований на Новодівичому кладовищі.
джерело

Немає коментарів:

Дописати коментар