пʼятниця, 12 лютого 2021 р.

13 лютого виповнюється 129 років від дня народження Марії Литвиненко-Вольгемут - славетної української співачки, оперної прими

 13 лютого виповнюється 129 років від дня народження Марії Литвиненко-Вольгемут - славетної української співачки, оперної прими (лірико-колоратурне сопрано), народної артистки УРСР, педагогині (1892-1966).

Ім'я Марії Литвиненко-Вольгемут посідає одне з найпочесніших місць серед імен корифеїв українського оперного мистецтва.
У неї був рідкісний за красою тембру, силою і діапазоном голос (2,5 октави). Понад сорок років творчого життя віддала вона оперній сцені, створивши близько ста незабутніх образів, завоювавши всенародне визнання, здобула широку популярність не лише в Україні, а й далеко за її межами.

"Така мала і такий голос! - прослухавши Марію, вигукнув Микола Садовський., додавши: велика дорога простелиться перед тобою, мала, тільки працюй і не відступай!".
Народилася майбутня співачка в Києві в родині робітника заводу "Арсенал" Івана Литвиненка. У родині співали всі - і батько, і брати Яків (тенор) та Павло (баритон), і сестри Ганна й Олександра. Спів супроводжували акомпанементом на гітарі й мандоліні. З п'яти-шести років маленька Марія також стала учасницею родинного ансамблю. З семи років співала у церковному хорі.

Марія вивчала нотну грамоту, опановувала акторську майстерність, навчалася в музичній школі і в музичному училищі (за класом співу), до якого її через соціальний стан прийняли не з першого разу.
Дебютувала в театрі Миколи Садовського. Була солісткою музичної драми в Петрограді (її слухав Ф.Шаляпін і високо оцінив мистецтво співачки), співала у Вінниці, Харкові, Києві.
Марія Литвиненко-Вольгемут створила близько ста вокально-сценічних образів. Серед партій в операх українських композиторів - Оксана і Одарка ("Запорожець за Дунаєм" С.Гулака-Артемовського), Наталка і Терпилиха, Настя, Панночка ("Наталка Полтавка", "Тарас Бульба", "Утоплена" М. Лисенка), Катерина (однойменна опера М.Аркаса), Варвара ("Богдан Хмельницький" К. Данькевича), Ганна (перше виконання, "Наймичка" М. Вериківського), Надія ("Аскольдова могила" О. Верстовського, Мирослава ("Золотий обруч" Б.Лятошинського), партії з класичного західно-європейського репертуару.
Педагогічну діяльність почала ще в 1920 р. у Вінницькій народній консерваторії, 20 років була професоркою Київської консерваторії.
Записала на грамплатівки партії в операх С.Гулака-Артемовського, М.Лисенка, П.Чайковського, низку українських народних пісень.
Підготовлено за матеріалами з відкритих джерел.
Арія Одарки і Карася з опери С.Гулака-Артемовського "Запорожець за Дунаєм": https://www.youtube.com/watch?v=MfqbM1fHfSY

Немає коментарів:

Дописати коментар