суботу, 14 листопада 2015 р.

Зачіпка


Якщо ви вмієте представити новий матеріал дійсно цікаво і захоплююче і можете підштовхнути учнів самостійно зробити перший крок до його освоєння, значить, вам під силу навчити їх чому завгодно, незалежно від змісту і складності теми. Для цього вам потрібна зачіпка - короткий вступ, ефективно передавальний щось цікаве і захоплююче, що є в новому матеріалі, що виводить все це на перший план, потужно привертає увагу дітей до нової теми.
Це може бути коротенька історія, загадка, навіть картинка того, що ви збираєтеся обговорювати в класі, - все, що здатне вдихнути життя в горошини Грегора Менделя і перетворити другий закон Ньютона в найголовніший закон світобудови. «Зачіпка» - це не спосіб спростити, вихолостити новий матеріал. Даний прийом використовується для того, щоб привернути увагу класу до нової теми.
Я зустрічав безліч варіантів зачіпок, якими вчителі привертали увагу класу до нового змісту, і в підсумку розбив їх на ряд загальних категорій, визнаючи при цьому, що на світі існують, напевно, ще тисячі зачіпок, які не потрапляють ні в одну з перерахованих далі категорій.
• Історія. Розповісти коротку цікаву історію, безпосередньо пов'язану з новим матеріалом. Наприклад, перш ніж почати навчати клас діленню стовпчиком, розкажіть історію про дітей, які залишилися вдома без батьків і няні. Сам будинок - це знак ділення в стовпчик, а діти товпляться біля дверей, в яку з іншого боку стукають різні цифри. Двері позначає місцезнаходження дільника. Ключовий момент (тобто чи треба відкривати двері) визначають правила кратності чисел.
• Аналогія. Запропонувати цікаву і корисну аналогію, що зв'язує нову концепцію з тією чи іншою життєвою ситуацією. Наприклад, я недавно був присутній на уроці, де вчителька порівняла заміну зв'язків у хімічних сполуках з тим, як танцюристи в танцкласі вибирають собі партнерів.
• Реквізит. Пожвавити розповідь цікавою реквізитом, надівши куртку, яку міг носити головний герой літературного твору (або не міг - «Діти, хто скаже, чому?»); принести на урок глобус і ліхтарик і продемонструвати обертання Землі навколо Сонця, і так далі і тому подібне.
• Інформаційні носії. Картинка, фрагмент музичного твору або відео (дуже коротке) можуть зробити вашу зачіпку набагато ефективніше, але тільки за умови, що їх використання буде ретельно сплановано і що це сприяє досягненню головної мети уроку, а не відволікає дітей від неї.
• Статус. Опишіть, чим саме великий той, кого ви будете вивчати, наприклад, перерахуйте причини, за якими Шекспір ​​вважається найбільшим англійським поетом і драматургом. Або просто повідомте класу, що сьогодні почнете читати і досліджувати твір «автора, якого багато хто вважає найвидатнішим із всього його покоління», або «видатним письменником, який писав про війну», або «найбільшим з усіх, хто писав про любов і людських взаєминах» , або «найбільшим англомовним письменником».
• Виклик. Дайте учням дуже складне завдання, і нехай вони спробують його виконати. («А ну-ка, подивимося, чи зможете ви перевести цю строчку з Шекспіра на простий, звичний для нас англійську!»).
Для хорошої зачіпки зазвичай характерний ряд якостей.
• Вона завжди коротка. Це вступ до урок, а не сам урок; зачіпка повинна привернути увагу дітей за лічені хвилини.
• Вона повинна тільки дати поштовх. Як тільки вітрила наповнилися вітром, починається навчальний процес як такий.
• Вона оптимістична і викликає ентузіазм. Хороша зачіпка розповідає про те, чим великий Шекспір, а не про те, чому його твори часом важкі для розуміння, хоча і, безумовно, відносяться до шедеврів світової класики.
І ще одна корисна думка з приводу зачіпок: вона потрібна не на кожному уроці.

З книги: Дуг Лемов «Майстерність вчителя»

Немає коментарів:

Дописати коментар