пʼятниця, 7 липня 2023 р.

«Хліба й видовищ» vs «Серце віддавати дітям»: що насправді вимагають від сучасної української школи

 Виникає запитання: а чи є запит українського суспільства щодо створення іншої школи? Якщо є, то:

  • Де свіжі проривні ідеї та всенародна увага до людей, які змінюють мислення?

  • Де палкі загальнонаціональні дискусії про майбутнє школи?

  • Де захопливі зіткнення ідей, які сформують лідерів освіти ХХІ століття?

  • Чому величезна протестна енергія вчительства досі не народила лідерів, спроможних її дбайливо зібрати та сконцентрувати у потрібному напрямку?

Відкрийте будь-яке солідне західне видання, і ви відразу ж побачите, які освітні проблеми знаходяться там у центрі громадської уваги. У нас відбувається тотальна деінтелектуалізація, а там жваво обговорюють:

  • Як штучний інтелект вплине на освіту?

  • Як можна розширити горизонти можливого в освітньому середовищі, наприклад, за допомогою iPad?

  • Які є найефективніші способи підтримки соціально-емоційного благополуччя педагогічного персоналу школи, учнів та сімей?

  • Як вчителі та учні можуть скористатися технологією розпізнавання мовлення?

  • Які стратегії та практики онлайн-навчання є ефективнішими та як забезпечити безперервну освіту в гібридному або віртуальному класі?

  • Як допомогти учням знайти розумний баланс у цифровому світі?

  • Які стратегії залучення до уроків робототехніки найкраще працюють?

  • Як подолати негативні наслідки так званого «токсичного позитиву» (вимушеної життєрадісності), який є у школах?

Якщо ми й надалі стоятимемо осторонь цих дискурсів, усе, що відбуватиметься в українській освіті, буде лише «вечорами на хуторі поблизу…» Європи.

Основний показник продуктивності спілкування – досягнення суспільного порозуміння, спрямованого на вибір кращих життєвих перспектив. Чи є у нас таке порозуміння з питань перспектив розвитку освіти?

На жаль, навіть громадські обговорення, наприклад, проєктів нормативних документів, зазвичай є удаваними й проходять за таким сценарієм: запрошують вносити пропозиції – люди пишуть, пропонують, надсилають – реакції жодної. Немає навіть елементарної відповіді: «Дякуємо, отримали». І у людей очікувано виникає відчуття того, що вони займаються сізіфовою працею.

Ті теми, які вже там, на Заході,  пройшли етап суспільного осмислення і поступово утвердились у педагогічній культурі, у нас стають актуальними лише в одному випадку – коли під це дають гранти.

Тоді навколоосвітянські спритники, які на цьому роблять свої статки, хапаються за чергову золоту жилу. Звісно, їм однаково, що впроваджувати: академічну доброчесність чи інклюзію, гендерні підходи чи соціально-емоційне навчання, протидію булінгу чи якість освіти… Вони просто скомпілюють із західних джерел якийсь посібник з «модної» тематики, проведуть гучну презентацію, серію семінарів… і на цьому все.

Зрештою, обдурити грантодавців для таких спритників – не проблема. Проблема – перейняти аудиторію тематикою, якою ти сам не надто перейнявся. Адже переконання йдуть від переконань. Тому, як наслідок, з’являється звичка до подвійних стандартів: думати одне, говорити друге, а робити третє.

ЩО Ж У ПІДСУМКУ?

Як і дві тисячі років тому, лозунг «Хліба й видовищ!» беруть на озброєння ті, хто апріорі не здатний до продуктивної роботи. Робота – це їхній протиприродний стан, вони лише вважають, що їм усі зобов’язані.

Саме в цьому середовищі й народилось суто споживацьке ставлення до школи, яке не підіймається вище перших двох сходинок піраміди Маслоу: «Дай! І щоб усе було безкоштовно!». Як і у часи Римської імперії, наші популісти цинічно грають на примітивних інстинктах натовпу – тобто, вкидають «гарячі теми» на кшталт поборів чи булінгу.

А от ті, хто «серце віддає дітям», дуже хотіли б розраховувати на жвавий інтерес батьківської громадськості до побудови справді нової української школи, а ще – на відповідальність, довіру та світлі помисли.

Освітній експерт:

Громовий Віктор

Немає коментарів:

Дописати коментар