Інтерактивні методи навчання
Хороший викладач — це гнучкий, спостережливий та чуйний професіонал, що завжди намагається придумати, як зацікавити своїх учнів та захопити їх навчальним процесом. І це означає, що під час уроків викладач використовує інтерактивні методи.
Інтерактивні методи викладання розроблені по одному й тому ж принципу: без практичного застосування теоретичних знань учні в своїй більшості не здатні засвоювати матеріал у повному обсязі. Проте інтерактивне навчання є корисним не тільки для учнів, але й для вчителя. Для прикладу:
- Вимірювання досягнень учнів. Викладач, який використовує інтерактивні методи навчання, здатний краще оцінити, як добре учні опановують поданий матеріал.
- Гнучкість у викладанні. Застосування методів, що включають повноцінну двосторонню комунікацію, дозволяє оперативно коригувати процес навчання, навантаження та підходи.
- Практика — це шлях до досконалості. Інтерактивне навчання покращує загальну ефективність навчального процесу.
- Мотивація учнів. Двосторонні методи навчання підвищують активність учнів. Чим більше їх бере участь у процесі, тим веселіше йде навчання.
Застосування інтерактивних методів навчання
Під час стандартних занять-лекцій учні часто втрачають інтерес до навчання, але інтерактивні методики створюють атмосферу уваги та зацікавленості. Вони просто роблять заняття більш цікавими, захоплюючими, веселими. Як ви знаєте, лекції — це ще не навчання учнів, а прослуховування лекцій — це ще не вивчення предмету.
Міжнародний центр освіти ARMA пропонує ряд принципів, що дозволяють виразити головні особливості інтерактивних методів навчання:
- Заохочувати активність учнів.
- Використовувати питання, що стимулюють спілкування, дискусії та використання практичних навичок.
- Використовувати прийоми, що наштовхують учнів на правильні відповіді, а також утримують увагу.
- Підтримувати робочу атмосферу.
- Включатися в роботу на одному рівні з учнями.
5 інтерактивних методів навчання, які дійсно працюють
Настав час актуалізувати методики, за допомогою яких ви навчаєте своїх учнів. Ось вам декілька найефективніших способів, які допоможуть залучити учнів до навчального процесу.
1. Брейнстормінг
Інтерактивний мозковий штурм зазвичай проводиться у групах. Дуже ефективний для створення креативних ідей. Брейнстормінг допомагає учням навчатися роботі в команді. Різні види мозкового штурму включають:
- Структуровані та неструктуровані обговорення.
- Реверсивне мислення.
- Будування номінальних групових відносин.
- Онлайн-штурми: чати, форуми, листування у соцмережах.
- Створення мап командних ідей.
- Загальні групові походи.
- Індивідуальний брейнстормінг.
2. Робота в парах
Поставте проблему чи питання, а потім поділіть своїх учнів на пари. Дайте кожній парі достатню кількість часу, щоб вони змогли прийти до певних висновків, та дозвольте кожному учаснику сформулювати висновки своїми словами. Ви можете також попросити, щоб один учень пояснював відповідь, а інший проводив оцінку того, що було зроблено для отримання таких висновків. Можна комбінувати різноманітні варіації процесу — і ваші учні будуть швидше і легше втягуватись у роботу, комунікувати між собою та обробляти більше інформації на занятті під вашим наглядом.
3. Групові дискусії
Учасники обговорюють одну проблему, знаходячись у різних групах, що мають різне бачення проблеми. У кожній із таких груп учні презентують свої ідеї та висловлють думки. Підтримуйте обговорення між учнями із різних груп. Кожен учень повинен дізнатися про погляди та аргументи інших учасників дискусії.
4. Аналіз реальних проблем
Методики навчання включають також аналіз кейсів з реальними проблемами, проте сам процес не повинен складатися тільки із кейсів. Головне — зробити акцент на тому, як вирішувати реальні проблеми, що потребують реальних дій. Готуйте своїх учнів до життя поза шкільною лавою. Дайте невеликим групам учнів деталі та описи реальних ситуацій — хай вони придумають робоче рішення для них.
5. Сесія «питання-відповідь»
Відразу ж після оголошення теми заняття, але перед початком стандартної лекції, дайте завдання учням написати по одному питанню на цю тему на невеликих папірцях. Після цього зберіть усі записки та дайте відповіді на ті питання, що задали учні.
Немає коментарів:
Дописати коментар